Tidsfördrivande

Vad ska man göra om man är ute på långturer, i bil, husvagn eller på båt? Det är väl egentligen bara fantasin som sätter stopp. Men här har vi skrapat ihop några tips.

Tänk på att risken för åksjuka ökar om man läser, tittar på film eller göra andra saker där man inte tittar ut genom fönstren.

Digitalt
I dagens digitalsamhälle har nästan alla tillgång till surfplatta eller en smartphone. Och det kryllar av appar att fördriva tiden med. Allt från spel till filmer. Tänk bara på att se över abonnemang, uppkopplingar och surfkostnaderna, särskilt om resan är utanför Sverige. Ladda ner filmer och böcker offline medan du är hemma så slipper du den surfkostnaden. Kom ihåg laddaren…

Lyssna på ljudbok
De flesta inlästa böckerna finns i dag som cd-skivor eller mp3-filer. Köp eller låna på bibliotek. Finns också flera olika företag på nätet, en av de största är Storytel som även finns att ladda ner som app.

Analogt med liten utrustning
Böcker och tidningar:
För lite större barn så brukar nya böcker eller serietidningar var uppskattade på resan.

Resespel
Finns mängder av olika små spel som är lätta att ha med på resan. Brukar finnas i leksaksaffärer eller bokhandlare. T ex schack (magneter), kasta gris, yatzy, fyra i rad, kortlek

Räkna/samla
Hur avancerat ni gör detta kan bero på ålder på deltagare och var ni reser. Tänk bara på att bestämma reglerna innan. Räkna olika typer av saker ni ser på resan. Antingen bara samla och den som sett flest vinner. Eller sätt olika poäng på olika saker, mest poäng vinner. Bestäm start- och sluttid. Bingo, rita rutmönster och fyll med möjliga motiv.

Tips på saker att räkna:
På vägen: Utryckningsfordon, korteger, veteranbilar, militärfordon, djurtransporter, diplomatbilar, bilar med speciell registreringsskylt, fordon från andra länder, TIR-lastbilar, speciella vägskyltar, speciell färg på fordon, speciellt fordonsmärke, speciella byggnader, flyg, helikopter, vilda djur och så vidare.

På sjön: Utryckningsbåt, räddningsbåt, taxi, färja, militärbåt, speciell båtsort, flaggor från andra länder, lika båt som ni reser i, speciella båttyper, rotar, flyg, sjöflygplan, helikopter, vilda djur och så vidare.

Utrustning: Papper och penna

Bilda ord av registreringsskyltar
Träna hjärnan med att bilda ord av bokstäverna på de registreringsskyltar ni passerar. Tävla mot dig själv eller andra. På tid eller samla poäng. Till exempel ju kortare ord, ju högre poäng. Hitta många ord på samma skylt eller ett ord per skylt. Bara svenska ord eller blandat. Påhittad eller verklig förkortning. Bestäm innan vad som gäller.

Olika typer av ordbildningar. Svårast: ordet ska börja med de tre bokstäverna. Mellan: ordet ska ha bokstäverna i samma följd som skylten. Lättast: ordet ska innehålla de tre bokstäverna.

Eventuell utrustning: Papper och penna

Sänka skepp
Gör upp två spelplaner var om till exempel 15x15 rutor. Döp rutorna A–O (lodrätt) och 1–15 (vågrätt). Placera ut skepp på en av dina spelplaner. 1 slagskepp (5 rutor), 2 kryssare (4 rutor), 3 fregatter (3 rutor), 4 u-båtar (2 rutor) och 5 minsvepare (1 ruta). De olika skeppen får inte ha kontakt med varandra. Visa absolut inte din spelplan för motspelaren.

Den ena spelaren säger en ruta, till exempel C-12. Om motspelaren inte har något skepp där säger han/hon bom, finns där ett skepp talar man om vilken typ av skepp som träffats. Markera på din tomma spelplan vilka träffar/bommar du fått in. Spelet går ut på att först sänka alla den andras skepp.

Utrustning: Rutigt papper och pennor.

Analogt utan utrustning
Ett skepp kommer lastat
Det här är en gammal klassiker. En lek som de vuxna kanske känner bättre till än de unga. Någon börjar leken och säger till exempel: ”Ett skepp kommer lastat med B”. Den som står i tur måste då hitta på ett ord som börjar på B, till exempel ”bananer” eller ”blommor”, innan de andra räknat till tio. Den som inte kommer på något åker ur leken. Det blir svårare om man bara får lasta skeppet med länder, städer, djur, musikgrupper, filmtitlar eller något annat.

Det går bra att strunta i skeppet också
Bestäm en kategori, ta till exempel musikgrupper och soloartister. Någon börjar med att säga namnet på en grupp eller en artist. Nästa deltagare ska då säga en annan grupp eller artist som börjar på den bokstav som den tidigare slutade på, och så vidare. Om den första personen skulle säga Roxette kan den andra säga Electric Banana Band och den tredje Dr Alban… Om ett namn börjar med ”The” brukar man räkna den första bokstaven i det följande ordet som den första bokstaven i namnet, The Residents börjar alltså inte med T utan med R. Den som inte kommer på något åker ut.

Räkna kor
Det vanligaste sättet att göra räkna-ko-leken på är att sitta på var sin sida i bilen och räkna alla kor man ser under en viss tid. En häst ger fem minuspoäng. Den som har sett flest kor efter en halvtimme vinner. Ett annat sätt är att köra ”först till tjugo vinner”, eller först till femtio, eller först till hundra… Leken kan förstås göras på många sätt Det behöver inte heller nödvändigtvis vara kor – man kan till exempel räkna bilar också. Då kan man bestämma sig för ett visst bilmärke att räkna.

Hur långt borta är grejen?
Någon säger ett föremål eller landmärke långt borta som han eller hon får syn på, till exempel ett träd, en cykel eller kyrka. Alla får gissa hur långt det är dit och den som kör kontrollerar vägmätaren. Den som vinner får välja nästa föremål.

Nu är vi där! Fungerar likadant som ”Hur långt borta är grejen”, men i stället för att gissa hur långt det är, blundar alla, utom föraren förstås! Var och en säger ”Nu är vi där!” när han eller hon tror att ni är framme. Den som är närmast vinner.

Fortsätt berättelsen
Någon i bilen börjar berätta en historia. När det är som mest spännande tystnar han eller hon och nästa person i ledet fortsätter historien utan att tveka. Efter en liten stund tystnar också han eller hon och nästa person i ledet tar vid. Och så fortsätter man på samma sätt, förmodligen tills alla vrider sig av skratt eftersom det kan bli hur knäppa, spännande eller roliga historier som helst.

Alfabetisk resa
En lek som inte är helt lätt – men kul. Den första deltagaren börjar med att nämna ett resmål som börjar på A och säger till exempel: ”Jag ska resa till Alvesta.” Nästa person frågar ”Vad ska du göra där?” Varje ord i den första deltagarens svar måste börja med A, så svaret skulle kunna bli: ”anskaffa apor” eller ”arrestera August”. Den andra deltagaren säger nu ett resmål som börjar på B: ”Jag ska resa till Borås”, och svarar på frågan vad han ska göra där, till exempel: ”baka bullar”. Leken fortsätter tills alfabetet är slut.

Vem tänker jag på?
Det här är en kul lek som man kan hålla på med i princip hur länge som helst. En i bilen tänker på en person. Det kan vara vem som helst, en kändis, en seriefigur, en historisk person eller någon som alla känner. De andra ska räkna ut vem det är genom att ställa frågor, en och en. Den som tänker på en person får bara svara ja eller nej. När du tror att du vet vem personen är, gissar du. Om du gissar rätt har du vunnit, är det fel så fortsätter leken.

Tysta leken
Någon säger: ”Tysta leken börjar nu! Den som pratar åker ut. På en minut” och i samma sekund ska alla tystna och försöka vara tysta så länge som möjligt. Den som klarar sig längst vinner. Den som förlorar kan få en uppgift, till exempel dammsuga köket i en månad. Då blir det garanterat tyst ett tag!

20 frågor
Den ena tävlande ska tänka ut en person, vilken som helst. Enda kravet är att den andra ska ha en möjlighet att veta vem det är. Den andra personen har nu 20 frågor på sig att lista ut vem det är den första tänker på. Frågorna måste kunna besvaras med ja eller nej och kan vara av typen ”Är det en levande person?” och ”Är det en svensk?”. Tänk på att den tjugonde frågan måste reserveras för ”Är det xx?”.

Bilhistorier
Hitta på sagor om dem som passerar. Vad heter de som åker i bilen och vart ska de?

Lyssna efter ord på radion
Välj ett var och skrika till så snart just detta ord sägs eller sjungs. Eller leta efter det ordet på skyltar som ni passerar.

Bilarnas nummerplåtar.
Den klassiska leken att göra ord av bokstäverna har ni förstås redan provat. Man kan också räkna ihop siffrorna. Den som är snabbast på huvudräkning vinner. Vill man göra reglerna mer komplicerade så kan man ta varannan bil, och ha som mål att komma närmast siffran 21.

Välj en färg var.
Kolla sedan alla bilar ni möter, och räkna hur många av varje färg som dyker upp i mötande körfält. Ett hett tips: vitt brukar vinna. Gillar man bilmärken kan man ta varsitt bilmärke.

Sten-sax-påse.
Behöver ingen närmare presentation.

Vem är bäst på geografi?
Säg ett land – i vilken världsdel ligger det? Säg en stad – vilket land? Turas om att hitta på och att svara.

KÄLLOR: Motormännen, Aftonbladet, Vägverket, Vagabond